PracaGrupypl.praca.dyskusje › Kiedy pracownikowi przysługuje dieta ?

  • 1. Data: 2003-09-04 14:41:00
    Temat: Kiedy pracownikowi przysługuje dieta ?
    Od: "stachu" <t...@c...sz>

    Proszę o przepisy prawny dotyczące tego zagadnienia
    Dziękuję
    Stachu

  • 2. Data: 2003-09-04 16:53:11
    Temat: Re: Kiedy pracownikowi przysługuje dieta ?
    Od: "gromax" <g...@g...pl>

    konkretnych numerków ustaw nie pamiętam. a algorytm jest prosty:
    stawka diety wynosi x (chyba 20 pln)
    za pobyt poza miejscem stałego wykonywania pracy (w innym mieście)
    przysługuje:
    0-8 godzin - 0% stawki diety
    8-12 godzin - 50 % stawki
    12 - 24 godzin - 100% stawki
    za każde rozpoczęte 24 godziny - 100% stawki
    Czas delegacji liczy się od momentu wyjazdu do przyjazdu. Różnie firmy
    interpretują czy ma to być czas wyjazdu i powrotu z/do firmy lub do domu,
    co ma istotne znaczenie np. gdy odległość z pracy (stałego miejsca
    zatrudnienia) jest znacząca. O to musisz sie dopytać u siebie w firmie

    pozdr
    gromax
    ----

  • 3. Data: 2003-09-04 17:16:50
    Od: "Wojti" <j...@w...pl>

    Użytkownik "gromax" <g...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > co ma istotne znaczenie np. gdy odległość z pracy (stałego miejsca
    > zatrudnienia) jest znacząca. O to musisz sie dopytać u siebie w firmie

    Na swoim przykładzie powiem że byłem pracownikiem oddelegowanym do pracy w
    innym mieście.Dostawałem za każdy dzień 30pln brutto.Podatek o tego wynosi
    20 pln na rączke a później opodatkowane jest tylko 10pln czyli na rękę
    dostajesz jakieś 25 złociszy.tak mniej więcej.
    Wojti

  • 4. Data: 2003-09-04 18:12:39
    Od: "gromax" <g...@g...pl>

> [...]
    > 20 pln na rączke a później opodatkowane jest tylko 10pln czyli na rękę
    > dostajesz jakieś 25 złociszy.tak mniej więcej.
    Ustawowo dieta wynosi jakieś minimum - na dzień dzisiejszy właśnie 20 zł.
    Dieta ta przysługująca za delegację NIE PODLEGA OPODATKOWANIU.
    Pracodawca może dać kwotę wyższą niż ustawowa (nie może dać niższej) i wtedy
    nadwyżka ponad kwotę ustawową CHYBA JEST (bo nie jestem tego pewien)
    opodatkowana (czyli traktowana jako zarobek).
    Czyli jeżeli daje 30 PLN jak w przykładzie powyżej, to z kwoty 30 odejmujemy
    20 i zostaje 10 zł do opodatkowania. Czyli na rękę 20 + (10- (19% *10)) = 20
    + (10 - 1,9) = 20 + 8,1 = 28,1 zł za wyjazd na delegację. pod warunkiem że
    to co dorzuca pracodawca ponad minimum zagwarantowane ustawą
    jestopodatkowane. W przeciwnym przypadku dostajesz na rękę pełne 30 zł bez
    opodatkowania.

    Sensu stricte - dieta jest wyrównaniem za koszty (żywieniowe, noclegowe itp)
    w róznicy od pożywiania się lub mieszkania poza miejscem zamieszkania.
    Jeżeli pracodawca uważa, że pracownik ponosi wyższe koszty podczas wyjazdu
    może dać nadwyżkę. Nie może dac mniej

  • 5. Data: 2003-09-04 20:45:14
    Od: "veni VIDI vici" <s...@o...pl>

> [...]
    > + (10 - 1,9) = 20 + 8,1 = 28,1 zł za wyjazd na delegację. pod warunkiem że
    > to co dorzuca pracodawca ponad minimum zagwarantowane ustawą

    i pewnie oZUSowane, stąd koledze powyżej wyszło troszke mniej.

    PZDR
    QUba
    www.vidi.biz.pl już jest DARMOWY kurs via e-mail

  • 6. Data: 2003-09-04 22:06:32
    Od: "gromax" <g...@g...pl>

    > i pewnie oZUSowane, stąd koledze powyżej wyszło troszke mniej.

    o ile się orientuję (ale moge się mylić) to jest to tzw. składnik płacowy,
    czyli przy obliczaniu obciążeń oczywiście liczy się wzystko łącznie ze
    zdrowotnym, chorobowym i takimi różnymi.
    a ja durny myślę tylko o podatku:)

    mimo wszystko nie jestem autorytetem. Jestem pewien tego z czego się
    rozliczam (np przy obliczaniu ilości diet). Natomiast co do szczegółów to
    prosiłbym o potwierdzenie bądź zaprzeczenie osób które "siedzą w temacie"

    pzdr
    gromax
    ----

  • 7. Data: 2003-09-05 05:58:55
    Od: "magia/maggie" <m...@w...amba.bydg.pdi.net>

    Użytkownik "gromax" <g...@g...pl> napisał w wiadomości

    > za każde rozpoczęte 24 godziny - 100% stawki

    Ze co prosze???
    Cos Ci sie pomylilo, cytuje:
    "jeżeli podroz trwa dluzej niz dobe, za kazda dobe przysluguje dieta w
    pelnej wysokosci, a za niepelna ale rozpoczeta dobe:
    a. do 8 godzin - przysluguje polowa diety,
    b. ponad 8 godzin - przysluguje dieta w pelnej wysokosci."
    Dz.U. Nr 151/2001

    m.

  • 8. Data: 2003-09-08 16:36:01
    Od: "gromax" <g...@g...pl>

    > Ze co prosze???
    > Cos Ci sie pomylilo, cytuje:

    masz rację - powyżej doby pół diety za napoczęte 8 godzin z doby i 100 %
    powyżej 8. a więc uściślając:

    Przy obliczaniu diet stosuje się następujące zasady:
    - jeżeli podróż służbowa trwa nie dłużej niż dobę i wynosi:
    do 8 godzin - dieta nie przysługuje,
    od 8 do 12 godzin - przysługuje połowa diety,
    ponad 12 godzin - przysługuje dieta w pełnej wysokości,

    - jeżeli podróż trwa dłużej niż dobę, za każdą dobę przysługuje dieta w
    pełnej wysokości, a za niepełną, ale rozpoczętą dobę:
    do 8 godzin - przysługuje połowa diety,
    ponad 8 godzin - przysługuje dieta w pełnej wysokości

  • 9. Data: 2003-09-09 09:23:32
    Od: "Pawel A." <a...@w...pl>

    Dokładnie tak jak napisałeś
    Co w praniu interpretuje sie następująco:
    1 dzien - 8 - 12 =100%
    każdy kolejny < 8 = 50%, >8 = 100%
    godziny w kolejnych dniach delegacji liczy sie od tej o której pracownik
    rozpoczyna normalnie pracę - czyli jak ormalnie pracujesz od 8:00 to kiedy z
    delegacji wrócisz o 15:55 - za ostatni dzień przysługuje ci 50% diety ale
    jeżeli już o 16:05 to 100%.
    Dalsze drażliwe (czasami) tematy
    - za zakończenie delegacji uważa sie godzine powrotu, a nie wyjazdu z
    miejsca delegowania
    - ustawodawca pisze o wyjeździe z "miejsca pracy lub zamieszkania" więc
    jeżeli np mieszkasz w Krzeszowicach a pracujesz w Krakowie to delegowany np
    do Nowego Sącza nie musisz jechać przez Kraków - wystarczy bilet miejsce
    zamieszkania/miejsce docelowe.

    Ustawowa stawka diety wynosi 20zł, jeżeli nocujesz w ternie to należy ci się
    zwrot kosztów albo ryczałt w wysokości 150% diety
    w przypadku delegacji innej niż samochód (nieważne czy służbowy czy
    prywatny) delegowanemu przysługuje "ryczałt za dojazdy" (np bilety MPK) w
    wysokości 20%diety.
    Przy delegacjach z wykorzystaniem samochodu prywatnego za każdy przejechany
    kilometr należy ci sie ryczałtowy zwrot, zależny od pojemności silnika -
    dokładnych stawek nie mam pod reką
    Pozdrowienia
    Paweł